Pięć przedsiębiorstw z województwa podlaskiego zaprezentowało swoją ofertę na jednym z najważniejszych wydarzeń przemysłowych w Azji – Manufacturing World 2025 w Osace. Udział w prestiżowych targach w roli wystawcy został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera, które wspiera regionalnych przedsiębiorców w promocji na rynkach zagranicznych.
Nowy rynek, nowe MOŻLIWOŚCI
Na stoisku grupowym wystawiły się firmy: Dekk Pipes Prefabrication, Metbud Production, DEMEX, Jazon oraz Art-Motor. Podlaskie przedsiębiorstwa reprezentowały szerokie spektrum branży przemysłowej – od prefabrykacji i obróbki metali po produkcję elementów maszyn. Ich obecność w Japonii miała na celu przede wszystkim nawiązanie kontaktów z potencjalnymi partnerami, poznanie lokalnego rynku i zrozumienie potrzeb tamtejszych klientów.
Pojechaliśmy na targi, by poznać rynki azjatyckie i zobaczyć, jakie są tam standardy i oczekiwania klientów – mówi Krzysztof Panasiuk, współwłaściciel firmy Metbud Production.
Udział w misji był dla firm również sposobem na zbadanie potencjału nowych rynków i sprawdzenie, czy oferta przedsiębiorstw z Podlaskiego ma szansę powodzenia w Azji.
Pojechaliśmy na targi do Japonii, ponieważ jest to według nas ciekawy rynek. Uczestniczymy w targach w Europie, jesteśmy obecni na rynku amerykańskim i przyszedł czas na Azję. Chcemy zobaczyć, czy to dobry rynek dla naszych wyrobów. Oczekujemy nawiązania kontaktów z firmami japońskimi, bo chcemy sprzedawać swoje produkty na rynki azjatyckie – podkreśla Jerzy Demiańczuk, Prezes Zarządu DEMEX Sp. z o.o.
Była to szansa, by poznać bliżej wciąż egzotyczną dla podlaskich firm japońską kulturę biznesu, oswoić się z nią i nabrać odwagi do podjęcia kolejnych kroków mających na celu wejście na niedostępny do tej pory rynek.
Japonia od dawna była naszym celem. Od wielu lat współpracujemy z Chinami i Tajwanem, natomiast Japonia była do tej pory dla nas zamknięta. Zaskoczyła nas tu przede wszystkim inna kultura i podejście do klienta. Co ciekawe, bariera językowa nie stanowi żadnego problemu – łatwo porozumieć się po angielsku, a czasem i na migi – dodaje Magdalena Jaworowska, Menedżer ds. marketingu w JAZON Sp. z o.o.
Wspólne stoisko, wspólny CEL
Model wystąpienia pod wspólnym szyldem sprawdził się bardzo dobrze. Każda z firm mogła budować rozpoznawalność swojej marki – logo, produkty i materiały promocyjne były dobrze widoczne i przyciągały uwagę. Dodatkowym atutem było wsparcie wizerunkowe, jakie daje wspólna obecność na stoisku w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera.
Kiedy jedziemy na targi z instytucją, tak jak tutaj z Podlaskim Centrum Eksportera, jest to dla nas bardzo pomocne, bo klient, który chce z nami współpracować, widzi, że ktoś za nami stoi, że mamy poparcie i że jesteśmy wiarygodnym partnerem – mówi Monika Rutkowska, współwłaścicielka firmy Art-Motor Sp. z o.o.
Wspólne stoisko to także dowód na to, że współpraca pomiędzy firmami z tej samej branży jest możliwa i potrzebna. Działając razem, przedsiębiorcy z Podlaskiego łatwiej zwracają uwagę zagranicznych odbiorców i budują zaufanie na nowych rynkach.
Jesteśmy zadowoleni ze stoiska, z tego jak zostało przygotowane i jakie firmy są obecne. To przedsiębiorstwa o podobnym profilu i na zbliżonym etapie rozwoju, choć każda specjalizuje się w innej dziedzinie. Wszystkie pochodzą jednak z Podlaskiego, więc mamy wspólne doświadczenia i zaplecze. Myślę, że bardzo dobrze się stało, że znaleźliśmy się tutaj razem – podkreśla Piotr Czerkawski, Członek Zarządu Dekk Pipes Prefabrication s.c.
Łatwiej ze WSPARCIEM
Udział w targach Manufacturing World 2025 to kolejny krok w umiędzynarodowieniu podlaskiego biznesu. Dla lokalnych firm to nie tylko szansa na zdobycie nowych kontraktów, ale też inspiracja do dalszego rozwoju i modernizacji oferty. Łatwiejsza i mniej ryzykowna, ponieważ ze wsparciem finansowym i logistycznym.
Po naszej stronie było zorganizowanie podróży, transportu eksponatów, zaprojektowanie i budowa stoiska targowego oraz wsparcie na miejscu. To duże ułatwienie dla firm, szczególnie tych, które nie mają dużego doświadczenia w międzynarodowych wydarzeniach – mówi Justyna Pietuch, specjalistka ds. współpracy międzynarodowej w Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, organizatorka wyjazdu.
Co DALEJ?
Misja do Japonii na targi Manufacturing World to tylko jeden z wielu wyjazdów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera. Do tej pory firmy z regionu uczestniczyły jako wystawcy również w targach MEDICA 2024 w Niemczech, a już w listopadzie zaprezentują się na COSMOPROF ASIA w Hongkongu – największym azjatyckim wydarzeniu branży kosmetycznej.
Podlascy przedsiębiorcy odwiedzili również liczne imprezy branżowe na całym świecie, m.in. SIAL Paris (branża spożywcza), Wine Vision by Open Balkan w Serbii, The Building Show w Kanadzie (branża budowlana), Gitex Digi Health & Biotech i Medical Fair w Tajlandii (branża medyczna i laboratoryjna), MACHTECH & INNOTECH oraz INTER Drone w Bułgarii (branża przemysłowa), World Health Expo w Malezji (branża medyczna) oraz Tech Week 2025 w Singapurze (IT).
Podlaskie Centrum Eksportera planuje już kolejne misje branżowe, które pomogą lokalnym firmom zdobywać doświadczenie i kontrahentów na rynkach międzynarodowych. Firmy mogą zgłaszać swoje propozycje, kontaktując się z organizacjami zaangażowanymi w projekt: Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego, Izbą Przemysłowo-Handlową w Białymstoku i Podlaskim Klubem Biznesu.
Oprócz misji grupowych możliwe są również indywidualne wyjazdy targowe, w ramach których przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie do 85 tysięcy złotych na samodzielny udział w wybranych wydarzeniach gospodarczych na całym świecie. Nabór jest aktywny.
📍 Szczegóły: Nabór na dofinansowane indywidualne wyjazdy targowe
Eksport to szansa na rozwój zarówno poszczególnych firm, jak i regionu, dlatego w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera kompeksowo wspieramy przedsiębiorstwa, które chcą rozpocząć lub poszerzyć działania na nowych rynkach. Poszerzamy wiedzę eksporterów i umożliwiamy wykorzystanie jej w praktyce podczas wyjazdów targowych w roli zwiedzającego, wystawcy na stoisku wspólnym lub wystawcy na samodzielnym stoisku. Wszystko z solidnym dofinansowaniem z Funduszy Europejskich! Jeżeli to dla Ciebie ciekawa opcja, skontaktuj się z nami!





