Sektor wyrobów medycznych prężnie się rozwija. Sprzyjają temu trendy. Starzejemy się jako społeczeństwo, ale chcemy zachować maksymalną sprawność, żyjemy dłużej, ale coraz częściej towarzyszą nam choroby przewlekłe i niepełnosprawność. Wyroby medyczne zyskują na znaczeniu, również w kontekście toczących się obecnie na świecie konfliktów zbrojnych czy doświadczeń ostatniej pandemii. Czy firmy z naszego regionu wykorzystają tę szansę i znajdą dla siebie miejsce na nienasyconym wciąż rynku?
Przeczytaj artykuł Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego oparty na danych z raportu branżowego dotyczącego rynku wyrobów medycznych. Artykuły eksperckie i analizy branżowe powstają w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera, aby ułatwić mikro, małym i średnim firmom z województwa podlaskiego dostęp po aktualnych informacji na temat rynków zagranicznych.
Podlaskie Centrum Eksportera to projekt strategiczny dla województwa podlaskiego, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027. Jego celem jest kompeksowe wsparcie lokalnych firm w eksporcie.
Rynek wyrobów medycznych W POLSCE I NA ŚWIECIE
Wyroby medyczne to narzędzia, przyrządy, urządzenia, oprogramowanie, materiały lub inne artykuły przeznaczone do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych u ludzi. To bardzo pojemna kategoria, do której zaliczają się zarówno proste produkty, na przykład strzykawki czy okulary, jak i zaawansowane urządzenia śródoperacyjne, rozruszniki serca czy tomografy komputerowe.
W Polsce sektor tworzy około 700 aktywnych firm, z czego 30 odpowiada za połowę zatrudnienia w branży. Stosunkowo niewiele podmiotów w tej grupie to wytwórcy. Przeważają dystrybutorzy. Import wciąż przewyższa eksport. Potrzeby rodzimego rynku nie są zaspokajane przez produkcję krajową, co wskazuje na lukę i daje pole do aktywności firmom z branży.
Wielkość polskiego rynku szacuje się na ponad 17,5 mld złotych. Jesteśmy krajem o populacji blisko 38 mln. To potencjalni odbiorcy wyrobów, które towarzyszą przez całe życie, jeszcze przed urodzeniem i już po śmierci. Rynek światowy szacuje się, według różnych opracowań, na około 600 mld dolarów. Głównymi importerami polskich wyrobów medycznych są Niemcy, USA, Francja, Zjednoczone Królestwo i Dania. W przypadku wyrobów jednorazowych, niemal trzykrotny wzrost eksportu zanotowano do Ukrainy. Główną przyczyną jest tocząca się w tym kraju wojna.
Rynek wyrobów medycznych W WOJ. PODLASKIM
Co ciekawe, kiedy przyjrzymy się eksportowi z województwa podlaskiego, na wysokich pozycjach znajdują się mniej popularne kierunki. Widać tendencję do handlu z państwami wschodnimi. W przypadku wyrobów ortopedycznych i rehabilitacyjnych oraz wyposażenia sal operacyjnych, sprzedajemy towary głównie do Kazachstanu, który przejął rolę “bramy na Wschód”, ale też Kolumbii, Iraku, Rosji, Uzbekistanu czy Tajwanu. Jeśli chodzi o wyroby jednorazowe, liderem na liście krajów, do których podlaskie firmy eksportują jest Holandia. Na podium towarzyszą jej Francja i Niemcy.
Wyroby ortopedyczne i rehabilitacyjne sprowadzane są do naszego regionu głównie z Korei Południowej, Chin i Niemiec, natomiast wyposażenie sal medycznych trafia do nas w zdecydowanej większości z krajów azjatyckich: Hongkongu, Chin i Malezji. Kluczowym dostawcą wyrobów jednorazowych do województwa podlaskiego są Chiny, ale w tej kategorii z roku na rok wzrasta zaangażowanie Czech.
Perspektywy BRANŻY
Rodzimy rynek będzie rosnąć, ponieważ wciąż mamy wiele do nadrobienia, głównie w kwestii wydatków na ochronę zdrowia. Znacznie odbiegamy od średniej dla OECD pod kątem dofinansowania tej sfery, a to realizacja potrzeb podmiotów medycznych, takich jak szpitale, najbardziej napędza branżę wyrobów medycznych. Na ochronę zdrowia wydajemy 6,7% PKB, europejscy liderzy (Niemcy) przeznaczają na ten cel ponad 12%, a średnia dla OECD wynosi 9,2%. Zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia jest kluczowe zarówno w kontekście oczekiwań pacjentów, jak i potrzeb systemu, ponieważ wyroby medyczne przyczyniają się do poprawy zdrowia, skracania czasu hospitalizacji oraz obniżania kosztów leczenia.
Również wydatki na osobę na urządzenia terapeutyczne i dobra medyczne (trwałe i nietrwałe) w Polsce są 2,5-krotnie niższe niż średnia w krajach OECD (67,6 USD w Polsce, 170,3 USD w OECD). Dla porównania Niemcy są rekordzistami w tej kwestii i wydają na osobę niemal 330 USD. W Polsce rynek jest więc nienasycony i będzie napędzany również przez zapotrzebowanie indywidualne, pozainstytucjonalne. Wraz ze wzrostem zamożności i adaptowaniem zdrowego stylu życia Polacy będą coraz bardziej zainteresowani dbaniem o zdrowie i poprawą komfortu życia przy pomocy wyrobów medycznych. Prognozowany jest wzrost rynku na poziomie ok. 6% do 2027 roku.
Rynki Niemiec czy Wielkiej Brytanii można uznać za bardziej nasycone, a przez to trudniejsze do ekspansji, jednak wciąż atrakcyjne, szczególnie pod kątem polskich prostych wyrobów medycznych, które cechują się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Korzystniejsze z punktu widzenia kraju czy regionu jest wytwarzanie i eksportowanie zaawansowanych produktów. Jest to kierunek, który powinny rozważyć działające w branży polskie i podlaskie firmy, szczególnie w kontekście wzrostu zainteresowania cyfrowymi wyrobami medycznymi. Do ich wytwarzania niezbędni są specjaliści IT, za których zagłębie uznajemy się jako region.
Trendy kształtujące BRANŻĘ
Krajobraz sektora wyrobów medycznych kształtują zarówno światowe, jak i lokalne trendy. Wspomniana wcześniej cyfryzacja jest jednym z nich. Rozwój tego typu rozwiązań napędziła pandemia COVID-19, podczas której w przyspieszonym tempie wdrażaliśmy chociażby telemedycynę. Obecnie, co czwarty wyrób medyczny na świecie to wyrób cyfrowy, czyli taki, w którym zastosowano co najmniej jeden układ scalony lub który wymaga oprogramowania. Kategoria obejmuje systemy do komunikacji z instytucjami ochrony zdrowia, rozwiązania wspierające diagnostykę oparte na sztucznej inteligencji, inteligentne kapsułki czy zaawansowaną technologicznie odzież, która pozwala monitorować stan zdrowia, a w przyszłości również będzie pełnić funkcje terapeutyczne. Gotowość krajów na digital health nie jest jednak taka sama. Co ciekawe, w tym przypadku nie są liderami odmieniane przez przypadki w kontekście branży medycznej Niemcy, a niewielka Estonia. Kraj ten od lat adaptuje rozwiązania cyfrowe i uwzględnia cyfryzację w swoich strategiach, co procentuje.
Trendem, który zdecydowanie wpływa na perspektywy branży wyrobów medycznych jest demografia. Społeczeństwa starzeją się, przedłuża więc się okres życia z niepełnosprawnością i wzrasta zainteresowanie wyrobami zwiększającymi sprawność. Coraz częstsze są choroby cywilizacyjne, co wymusza upowszechnianie i wprowadzanie nowych rozwiązań. Społeczeństwa stają się zamożniejsze, wzrasta więc zainteresowanie produktami zwiększającymi komfort życia, w tym spersonalizowanymi, przygotowanymi pod potrzeby konkretnego użytkownika. Wzrasta również zainteresowanie stosowaniem urządzeń medycznych poza szpitalami, w warunkach domowych.
Polscy producenci rozwiązań medycznych mogą zatem patrzeć na perspektywy rozwoju branży z optymizmem. Powinni jednak trzymać rękę na pulsie, analizując dostępne dane czy uczestnicząc w wydarzeniach branżowych, na przykład targach międzynarodowych. To tam jak w soczewce skupiają się najnowsze trendy.
Eksport to szansa na rozwój zarówno poszczególnych firm, jak i regionu, dlatego w ramach Podlaskiego Centrum Eksportera kompeksowo wspieramy przedsiębiorstwa, które chcą rozpocząć lub poszerzyć działania na nowych rynkach. Poszerzamy wiedzę eksporterów i umożliwiamy wykorzystanie jej w praktyce podczas wyjazdów targowych w roli zwiedzającego, wystawcy na stoisku wspólnym lub wystawcy na samodzielnym stoisku. Wszystko z solidnym dofinansowaniem z Funduszy Europejskich!
Pobierz RAPORT BRANŻOWY
Raport branżowy - rynek wyrobów medycznych w woj. podlaskim, w Polsce i na świecie